مدیریت آزمون فرآیندی است که طی آن تعداد سوالات صحیح افزایش و زمان پاسخگویی به تست ها کاهش می یابد. در نتیجه باعث افزایش تراز میشود؛ حتی برای داوطلبان
در آستانه آزمون های
برای
1-استفاده از سوالات آزمون های آزمایشی مشابه در سال های گذشته در روز 4 شنبه
2-استفاده از پیش آزمون های سایت ما در روز 5 شنبه
بعد از اتمام بودجه بندی آزمون و
الف)سوالاتی که در زمان کم و با اطمینان کامل به آنها پاسخ داده ایم.
ب)سوالاتی که با صرف زمان زیاد به آنها پاسخ داده ایم.
ج)سوالاتی که پاسخ نداده ایم.
در کنار سوالات دستۀ (الف) یک علامت تیک قرار میدهیم. بعد از اتمام آزمون، پاسخنامه این سوالات را بررسی میکنیم که تجربه نشان داده اکثر این پاسخ های صحیح، راه حل صحیح داشته اند و شانسی نبوده اند. چون فرد تسلط زیادی روی این مباحث داشته است.
سپس چک میکنیم که این سوالات از چه مباحث و چه فصولی مطرح شده اند.
به عنوان مثال در ادبیات فارسی اکثر سوالاتی که فرد به آنها پاسخ صحیح داده است مربوط به مبحث قرابت و معنی واژگان بوده است.
در کنار سوالات دستۀ (ب) علامتی نمیگذاریم اما حواسمان هست که از چه مباحثی مطرح شدهاند.
روز 5شنبه (1 روز قبل از آزمون) وارد سایت
بخش
بعد از اتمام این سوالات، برای هر درس، مدت زمان پاسخگویی به آن درس را هم یادداشت میکنیم.
به عنوان مثال درس ادبیات در آزمون شامل 20 سوال میباشد که زمان پاسخگویی به آن 20 دقیقه میباشد. و 10 سوال آن متعلق به مبحث قرابت و معنی واژگان میباشد که جزو سوالات دستۀ (الف) ما میباشد. و ما در روز 5 شنبه در عرض 7 دقیقه به این سوالات پاسخ داده ایم. پس در واقع برای بقیه سوالات 8 دقیقه زمان باقی میماند.
مشاوره پیشنهادی :
1-در عرض 7 دقیقه به 10 سوال انتخابی ادبیات پاسخ میدهیم که در این صورت به سراغ درس بعدی می رویم.(به عنوان مثال: درس عربی)
2-در کمتر از 7 دقیقه (به عنوان مثال : 5 دقیقه) به این 10 سوال پاسخ میدهیم. در این صورت یک نگاه گذرا به سوالات آزمون می اندازیم. اگر سوالات بیشتری از این مباحث مطرح شده بود به آنها پاسخ می دهیم. در غیر این صورت به بقیه سوالات کاری نداریم. در نتیجه این 2 دقیقه را برای مرحلۀ دوم سیو میکنیم.
3-در عرض 7 دقیقه به کمتر از 10 سوال پاسخ میدهیم. در واقع باید گفت که سوالات آزمون در این درس از دشواری بالایی برخوردار است و نباید نگران شد. چون شرایط آزمون برای تمامی داوطلبان یکسان است. در این صورت سوالات باقی مانده را به مرحله دوم اختصاص می دهیم و بعد از اتمام 7 دقیقه به سراغ درس بعدی می رویم و با بقیه سوالات آن درس کاری نداریم.
تمامی کارهایی که در مدیریت آزمون انجام میدهیم در جهت این است که زمان را از دست ندهیم. در واقع ما در مدیریت ازمون، زمان هر درس را به طور کامل در مرحلۀ اول به آن درس اختصاص نمی دهیم و تنها به سوالاتی که از قبل تمرین کرده ایم پاسخ میدهیم و این کار باعث
بعد از اینکه به این سوالات در تمامی دروس پاسخ دادیم برمیگردیم و به سراغ بقیه سوالات میرویم و به درسی که سوالاتش قابل پاسخگویی هستند، زمان بیشتری اختصاص میدهیم.
ما در مدیریت آمون در ابتدا به دروس و مباحثی که در آنها تسلط بیشتری داریم و
برخی از مشاوران به اشتباه به داوطلبان توصیه میکنند که از همان ابتدا، تمامی سوالات را یک دور بررسی کنند و به سوالاتی که در وهله اول قابل پاسخگویی هستند پاسخ دهند و بقیه را به انتهای آزمون موکول کنند.
اما این کار از دید ما کاملاً اشتباه است. چون با درگیر شدن با سوالات دشوار در ابتدای آزمون علاوه بر از دست دادن زمان، دچار دلهره و اضطراب شدیدی می شویم و ممکن است آزمون را خراب کنیم.
اما باید توجه داشت که در درس زیست شناسی و حفظیات شیمی به علت طرح سوالات ترکیبی، قادر به پیشبینی و برنامه ریزی از قبل نیستیم و نمیتوانیم تخمین بزنیم که به چه سوالاتی در جلسه آزمون پاسخ خواهیم داد. اما در قرابت، ارایه، ریدینگ و…. این کار شدنی میباشد.
ویدیو توضیحات
هنر آزمون دادن (مدیریت آزمون)
فیلم آموزشی استاد افشار در رابطه با هنر آزمون دادن را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید :
مشاوره جمع بندی کنکور 98 و شروع کنکور 99